Burma

Burma’s ruling military junta is

attempting to expand Internet access

in the country while maintaining a

restrictive system of control. Although

less than only 1 percent of the popula-

tion has access to the Internet, the

government maintains a tight grip

over online content, and—as demon-

strated by the shutdown of Internet

access during the 2007 “Saffron

Revolution”—is willing to take drastic

action to control the flow of information. Internet filtering in Burma is pervasive
and extensively targets political and social content. Strict laws and regulations,
along with surveillance, prohibit Internet users from freely accessing the Internet.
Cyber attacks on the Web sites of opposition groups and media are frequent and
typically occur on the anniversaries of significant political events, or during criti-
cal moments such as the 2010 election.

RESULTS AT A GLANCE

No Evidence Suspected Selective Substantial Pervasive
Filtering of Filtering Filtering Filtering Filtering Filtering
Political o
Social .
Conflict and security o
Internet tools o

OTHER FACTORS

Low Medium High Not Applicable

Transparency .

Consistency .



252 Burma

KEY INDICATORS

GDP per capita, PPP (constant 2005 international dollars) 854

Life expectancy at birth, total (years) 62

Literacy rate, adult total (percent of people age 15+) 91.9

Human Development Index (out of 169) 132

Rule of Law (out of 5) 1.0

Voice and Accountability (out of 5) 0.3

Democracy Index (out of 167) 163 (Authoritarian regime)
Digital Opportunity Index (out of 181) 179

Internet penetration rate (percentage of population) 0.2

Source by indicator: World Bank 2005, World Bank 2008a, World Bank 2008b, UNDP 2010, World Bank
Worldwide Governance Indicators 2009, Economist Intelligence Unit 2010, ITU 2007, ITU 2009. See
Introduction to the Country Profiles, pp. 222—-223.

Background

The State Peace and Development Council (SPDC), the military government that
rules the Union of Myanmar, maintains a tight stranglehold on the country’s eco-
nomic and political developments. The government polices Internet content through
one of the most severe regimes of information control in the world. Despite barriers
to access and very low connectivity, however, Internet users in Burma have managed
to communicate valuable information to the outside world during explosive political
events.

On August 19, 2007, precipitating what would become known as the Saffron Revo-
lution, leaders of the 88 Generation student group organized a rally to protest a sudden
sharp increase in fuel prices in Rangoon (Yangon).' Because the Burmese spend up to
70 percent of their monthly income on food alone,” the fuel-price hikes amid chronic
inflation—which reached 30 percent in 2006 and 2007—were untenable.® Over the
next month, leadership of the protests passed from former student leaders and a
number of female activists to Buddhist monks, with participation swelling to an esti-
mated crowd of 150,000 protesters on September 23.* Throughout the crisis, citizen
journalists and bloggers continued to feed raw, graphic footage and eyewitness
accounts to the outside world through the Internet. The violent crackdown that began
on September 26 ultimately left up to 200 dead,’ including a Japanese journalist whose
death by gunshot was caught on video.® Burmese security forces raided monasteries,
detaining and disrobing thousands of monks. Despite claims by official state media



ONI Country Profile 253

that only 91 people remained in detention as of December 2007, Human Rights Watch
claimed the number to be in the hundreds.’

Between October and December 2008, around 300 individuals were sentenced to
harsh prison terms for political crimes.® Most were tried by police prosecutors and
convicted by judges operating from prison courts, including Insein prison—a prison
run by the junta for the purpose of repressing political dissidents and notorious for
its inhumane conditions.’” In November, it was reported that 150 critics of the govern-
ment had received imprisonment terms of two to 65 years.'” According to the UN
Special Rapporteur on the situation of human rights in Burma, 16 journalists and
bloggers were in prison in March 2009."" As of 2010, there were an estimated 2,100
“prisoners of conscience” in Burma."

A general election in Burma was held on November 7, 2010. It was the first election
in Burma since 1990 when the National League for Democracy (NLD)—the major
opposition party led by Aung San Suu Kyi—won a majority of 392 out of 492 seats.
However, the State Law and Order Restoration (SPDC’s predecessor) refused to hand
over power to the NLD and imprisoned many of the NLD’s members, including Suu
Kyi."” The 2010 election was a part of the SPDC’s plan to move the country from mili-
tary to democratic rule under the “road map to democracy” plan. However, the general
sentiment within the country was that the election would only consolidate military
rule.*

In March 2010, the SPDC laid down ground rules for the election with controversial
electoral laws and bylaws that undermined participation by opposition parties and
prohibited those with criminal convictions from participating in the election.'® These
actions were understood by many as contrary to the democratic process because the
move essentially prohibited the participation of many prodemocracy leaders who had
been arrested in the aftermath of the 1990 election.

By October 2010, 40 political parties had been approved by the electoral commis-
sion to participate in the election, but observers predicted that the race would come
down to three contenders: the National Democracy Force (established by former
members of the NLD), the Union Solidarity and Development Party (USDP), and the
National Unity Party (NUP). Both the USDP and the NUP had the full backing of the
junta, with the USDP consisting of former military officers.'® Due to draconian election
laws and constraints imposed by the military’s controversial constitution, as well as
its size and budget, a USDP victory was expected. In the lead-up to the election, parties
opposed to the junta complained about harassment, and Suu Kyi called for a boycott
of the election. Foreign media and observers were barred from the country during the
election.

On November 9, 2010, with 80 percent of all votes, the USDP was declared the
winner of the general election."” The USDP claimed that 70 percent of eligible voters
had participated in the election." Although many opposition groups condemned the



254 Burma

results by alleging massive fraud, the government of Burma declared the election to
be a transition to democracy. Those who condemned the election pointed to illegiti-
mate advance voting' and the fact that the Burmese constitution automatically
reserves 25 percent of the seats in Parliament for military officials.”’

Internet in Burma

A combination of government restrictions, slow connection speeds, and prohibitive
costs has kept Internet access rates relatively low and stagnant in Burma. In 2009,
there were an estimated 111,000 Internet users in Burma, representing a 0.2 percent
penetration rate.”' In the same year, there were 15,000 fixed broadband subscriptions,
representing a 0.03 percent fixed broadband subscription penetration rate.*

Most users access the Internet in public access centers (PACs), which typically charge
between USD 0.30 and 0.50 per hour.”® Some PACs are owned by the Union Solidarity
and Development Association (USDA), which operates Internet café services in their
local township offices. Users and owners of PACs are subject to a number of state regu-
lations.** Operators of PACs must record the names, identification numbers, and
addresses of their customers. They are also required to take screenshots of a patron'’s
computer every five minutes and maintain records of Internet usage to be sent to the
Myanmar Information Communications Technology Development Corporation every
two weeks. Internet café owners are required to arrange computer monitors in a way
that makes them publically visible (that is, to restrict privacy) and to ensure that only
state-run e-mail providers are used.?® Access to political Web sites, as well as cybercrime
(including acts against Burmese culture), are prohibited at Internet cafés.

Despite regular crackdowns, it is widely reported that most PAC owners ignore
regulations and provide their customers with proxy servers, such as glite.sanyi.net, an
alternative means of accessing blocked Web sites.”® Informal bribe-paying arrange-
ments between some PAC owners and government employees allows some PACs to
operate illegally—which in turn allows owners to offer proxy tools and other services
that are technically forbidden.”

Slow connection speeds and steep costs limit access significantly. In 2009, initial
setup costs for broadband were approximately USD 200 for dial-up connection and
USD 2,000 for ADSL.?® The Internet connection speeds in homes, offices, and busi-
nesses were, respectively, 128 Kbps, 256 Kbps, and 512 Kbps.?’ Slow upload speeds are
not only an indication of the lack of Internet capacity in Burma—they may also be
of intentional design. For example, even after connectivity was resumed following the
Internet shutdown during the Saffron Revolution, Internet speeds controlled with
proxy-caching servers were slowed to 256 Kbps—a likely attempt by the government
to prevent users from uploading videos and photos or sending large files and docu-
ments.*® Although broadband subscribers can choose to pay according to access speeds,



ONI Country Profile 255

they also have to accept upload speeds that are half the download speeds in each
subscription.®’ In Internet cafés, Internet speed tends to be slower because connection
lines are shared by multiple computers.*

Slowdowns in Internet connection speeds are common in Burma. For example, a
prolonged slowdown on the Burmese Internet service provider (ISP) Yatanarpon Tele-
port began on March 22, 2009, and continued until April 21.* Yatanarpon Teleport
had announced that the submarine cable South East Asia-Middle East-Western Europe
3 (SEA-ME-WE 3) would be undergoing maintenance from March 21 to March 25, but
both Yatanarpon Teleport and Ministry of Post and Telecommunications (MPT) shut
down their service for several hours on the afternoon of March 22. For end users, the
announced network maintenance resulted in frustration with delays (in addition to
those caused by the use of circumvention tools) in accessing popular online services,
while many Internet cafés were closed while waiting for the resumption of normal
Internet access speeds. A similar slowdown occurred in February 2010.**

The Burmese government maintains a tight grip on the Internet, particularly during
key moments, and continually strives to improve its means of controlling information.
In April 2008, Mizzima News reported that the government had formulated a sector-
based Internet shutdown strategy to deal with the constitutional referendum sched-
uled for May 10 so that as soon as information leaks began, Internet cafés and PACs
would be cut off, followed by the commercial sector (and presumably the hospitality
and tourism sector) if information continued to flow out.*® Authorities planned both
shutdowns of access and significant slowdowns in connection speeds,*® a strategy that
was made irrelevant in the wake of Cyclone Nargis.”

The Burmese government aggressively controls online content through filtering
Web sites related to pornography, human rights, political reform, and politically sensi-
tive topics. Web sites are filtered with technologies from U.S. companies Fortinet and
Bluecoat,® despite an embargo that places limits on exports to Burma. Users often use
proxy sites to access banned Web sites and free e-mail services and chat programs such
as Gmail and Gtalk. However, proxy sites are also banned.

Despite the limitations imposed on society in Burma, the Internet has become an
important tool for citizens to challenge the restrictions that are placed on them. For
example, amid escalating tension and protests in September 2007, a small band of
citizen bloggers and journalists fed graphic footage and eyewitness accounts to the
outside world through the Internet.* Photographs and videos taken with cellular
telephones and digital cameras were uploaded to the Internet, broadcast over televi-
sion and radio, and spread across communities in Burma. Citizen journalists helped
many generations of Burmese citizens link to each other through blogs and other
forms of social media.*” Although this effort was brought to a complete halt on Sep-
tember 29, 2007, when the SPDC completely shut down the country’s Internet access
for approximately two weeks, allowing only intermittent periods of connectivity,*' the



256 Burma

actions of “netizens” demonstrated that the tools of information technology can have
a strong impact on the global coverage of events as they unfold. The subsequent
Internet shutdown was the government’s most direct and drastic option to cut off this
bidirectional flow of information, to keep the picture of reality distorted for people
both within the Burmese border and outside.

Although the Burmese ruling elite perceives the Internet as a source of instability
and goes to great lengths to control access and content, they also see the Internet as
an enabler of economic development. After signing the 2000 e-ASEAN Framework
Agreement, Burma formed the e-National Task Force to support the development of
information and communications technologies (ICTs).** Set to become Burma'’s largest
IT development, Yatanarpon Cyber City in Pyin Oo Lwin is part of an ICT develop-
ment master plan under the Initiative for ASEAN Integration.*” The development of
Yatanarpon Cyber City and the country’s Internet infrastructure illustrates the regime’s
commitment to economic development in the realm of ICTs.

At the same time, some sources have charged Yatanarpon as being part of a plan
to tighten control over the country’s Internet and prevent users from gaining access
to or distributing information critical of the regime.* In October 2010, Yatanarpon
Teleport, the first Myanmar national Web portal, was launched in Yatanarpon. Its
creation marked a major change in Burma’s ICT development.

Prior to the launch of the national Web portal, the country’s two ISPs were the
state-owned MPT and the privately owned Yatanarpon Teleport (or Myanmar Teleport,
formerly known as Bagan Cybertech), which was controlled by the Ministry of Com-
munications, Posts, and Telegraphs. Internet requests would have to go through each
of the ISPs, through the security gateway, and then through the military-controlled
Hantharwaddy National Gateway before accessing the global Internet through the
SEA-ME-WE 3 and China-Burma cross-border fiber-optic cables.* Under this system,
all Internet requests were required to go through proxy servers located in Rangoon.
Because military and government users shared ISPs with private users, Internet requests
from military and government users also went through the Rangoon proxy servers,
creating a bottleneck for government and military users.*

After the launch of Yatanarpon Teleport, the two main servers were no longer MPT
and Yatanarpon, but MPT and a newly created Ministry of Defense ISP. Naypyitaw (a new
ISP) and Yatanarpon Teleport are now under the Myanmar Post and Telecommunica-
tions ISP. Under this new ISP system, the Ministry of Defense ISP will serve only Ministry
of Defense users, while the Naypyitaw ISP will serve other government ministries, and
Yatanarpon will serve private civilian users. This new ISP system will minimize loading
on the National Gateway as well as the main ISP, but Internet requests will have to pass
through more ISPs servers—thus placing users under more screening and controls.*’

As one report pointed out, segregating users into separate groups accessing the Inter-
net through differentiated servers means that users will be subject to more screening



ONI Country Profile 257

and controls as the government will be given a better capacity to control traffic.*® At a
time of emergency, the government will only have to shut down the Yatanarpon ISP,
as opposed to all ISPs, in order to block civilian users from the Internet. The Burma
Media Association and Reporters Without Borders have expressed concern about the
safety of users’ login credentials because there are possibilities of sniffing (or “Man in
the Middle”)* attacks and DNS spoofing/poisoning.”” These new developments dem-
onstrate that the government intends to expand Burma'’s Internet access, while at the
same time maintaining strict control over online activity.

Legal and Regulatory Frameworks

Despite the fact that the right to equal protection under the law, to freedom of expres-
sion and peaceful assembly, to education, and other fundamental rights are guaranteed
in the Burmese constitution, the SPDC continues to violate these rights and free-
doms.”' Although the SPDC claims that 380 domestic laws are being reviewed for
compliance with constitutional human rights provisions,*” it continues to apply broad
laws and regulations in order to punish citizens for any activity deemed detrimental
to the national interest or the SPDC's grip on power.

All domestic radio and television stations, as well as daily newspapers, are state
owned.** While more than 100 print publications are privately owned,* the Ministry
of Information limits licensing to media outlets that agree only to print approved
material and to submit to vigorous advance censorship by the Press Scrutiny and
Registration Division.> For example, in the wake of Cyclone Nargis, media were pro-
hibited from publishing stories that depicted devastation and human suffering.*®
Publishing license regulations issued by the Ministry of Information in 2005 are pro-
digious in scope, banning negative news and commentary about ASEAN, any “non-
constructive” criticism of government departments, coverage of national disasters and
poverty that affect the public interest, and the citation of foreign news sources that
are detrimental to the state.” In effect since 1962, the Printers and Publishers Registra-
tion Law applies to all “printed published matter” and requires the registration of all
printing presses, printers, and publishers, as well as the submission of all books and
newspapers as they are published.*® Similar restrictions apply in the Video and Televi-
sion Law, which stipulates three years of imprisonment in cases of “copying, distribut-
ing, hiring or exhibiting videotape” that has not received the prior approval of the
Video Censor Board.”

Online access and content are stringently controlled through legal, regulatory, and
economic constraints. As in other areas, state policies are difficult to access because
they are rarely published or explained.

A terms-of-service rule for MPT users issued in 2000 provided a warning that online
content would be subject to the same kind of strict filtering that the Press Scrutiny



258 Burma

and Registration Division carries out. The terms state that users must obtain MPT’s
permission before creating Web pages, and users cannot post anything “detrimental”
to the government or even simply related to politics.®” Sharing registered Internet
connections is punishable by revoked access and “legal action.”®' The MPT can also
“amend and change regulations on the use of the Internet without prior notice.”*

According to the 1996 Computer Science Development Law (CSDL), network-ready
computers must be registered with the MPT. Failure to do so may result in fines and
a prison sentence of seven to 15 years.®> Under the 2004 Electronic Transactions Law,
it is unlawful to use electronic transactions technology to receive or send information
relating to state secrets or state security. It is also unlawful under Article 33 to use such
technology to commit acts “detrimental to the security of the State or prevalence of
law and order or community peace and tranquility or national solidarity or national
economy or national culture.”® Failure to abide by such laws can result in fines and
a prison sentence of seven to 15 years.®

These laws have been invoked by the junta to prosecute Burmese activists and
dissenters who use online tools to communicate or transmit information. In Novem-
ber 2008, closed courts, mostly operating out of Insein prison, applied the Electronic
Transactions Law and the Television and Video Law to deliver sentences to 88 Gen-
eration activists, bloggers, and others.®® That same month, Nay Phone Latt, a promi-
nent Burmese blogger, was sentenced to more than 20 years of imprisonment by a
special court in Insein prison: two years for defamation of the state under Article
505(b) of the Criminal Code and 18 years and six months for the violation of Article
32(b) of the Television and Video Law and Article 33(a) of the Electronics Transac-
tions Law.”” The Electronic Transactions Law also constituted part of the 59-year
sentence handed to Maung Thura, comedian, film director, and blogger, who was
convicted for circulating his footage of relief work after Cyclone Nargis on DVD and
the Internet, as well for criticizing government aid efforts in interviews with overseas
media.®®

Surveillance

In Burma, the fear of surveillance is pervasive and embedded in daily life.” Offline,
the state can effectively monitor its citizens through a dragnet that functions
with the assistance of various civilian organizations it directly controls. These orga-
nizations include the USDA, which imposes mandatory membership on citizens in
specific professions and is being cultivated as a “future military-controlled civilian
government in Burma,” with President Gen Than Shwe as its primary patron.” State
and local Peace and Development Councils (PDCs) are also effective tools of social
control. All households must provide their local ward PDCs with a list and



ONI Country Profile 259

photographs of all persons residing in the household and register any overnight
guests before dark—a policy that is reinforced by regular midnight checks of homes.”!
Swan Arr Shin, another civilian organization, pays its members to conduct routine
neighborhood surveillance and provide police assistance, delegating others to engage
in violence against opposition figures for remuneration.”” During the Saffron Revolu-
tion, intelligence officials videotaped and photographed protesters, and enlisted the
help of PDCs, the USDA, and local law-enforcement authorities in identifying indi-
viduals for arrests in the ensuing crackdown.”

Because surveillance is more effective when there are fewer targets, a possible strat-
egy of the Burmese regime may be to limit people’s time online. During the October
2007 Internet shutdown, surveillance (or at least perceived surveillance) was attributed
as a rationale for various government responses, including the government’s policy of
limiting Internet access to the curfew hours between 9:00 PM and 5:00 AM.”* Not only
would the late hours significantly reduce the number of users online (since most
Burmese users do not have Internet at home), but it would also make the task of
identifying targeted users easier for a government without much experience in track-
ing and investigating Internet usage.

While the government’s aptitude at conducting online surveillance is not entirely
clear, it appears to be pursuing a combination of methods to monitor the small pro-
portion of its citizens that access the Internet. In addition to the constraints that
Internet café owners are required to impose on their customers,”
reported that most Internet cafés have installed local software to make each computer
beep if it accesses a prodemocratic news media outlet outside the country. Owners
must then intervene with the user or risk imprisonment.”®

Government e-mail services—boosted by the blocking of many free Web-based
e-mail services—are widely believed to be under surveillance, with delays of up to
several days between the sending and receiving of e-mails, or with messages arriving
without their original attachments.”” Nay Phone Latt was allegedly convicted in part
for storing a cartoon of General Than Shwe in his e-mail account.”

The military government’s stringent filtering regime fosters fear and self-censorship.
According to ONI sources, the banning of certain political blogs in mid-2007 sparked
rumors that more would be banned if this trend continued, spurring many local blog-
gers to self-monitor their postings in the hope that their blogs would not be black-
listed.” Internet slowdowns fuel speculation of enhanced online monitoring, especially
where users are required to click through pages equipped with network visibility
applications (such as Bluecoat) that allow for monitoring of network activity and
behavior intended to access the Internet.** Government workers are not exempt from
surveillance—in 2010, two high-ranking government officials were sentenced to death
for e-mailing documents abroad.®’

it has also been



260 Burma

Cyber Attacks

Beyond Internet filtering, there are also frequent cyber attacks on Web sites that host
political content related to Burma, such as exiled independent Burmese media. These
are typically distributed denial of service (DDoS) or defacement attacks, and appear to
be politically motivated because the attacks are routinely launched on politically sensi-
tive dates, such as the anniversary of the Saffron Revolution. It is widely believed that
such attacks are state sanctioned; however, direct evidence of state attribution remains
elusive. Nonetheless, attacks are consistent with the state’s demonstrated interest in
information control and censorship and are part of a pattern of ongoing attacks
against opposition groups.®

On September 27, 2007, during the brutal crackdown on the Saffron Revolution,
attackers infected The Irrawaddy’s Web site with a Trojan virus, leaving the site inoper-
able.*® Throughout 2008, persistent DDoS attacks on a number of Web sites belonging
to overseas news organizations as well as community forums rendered these Web sites
effectively inaccessible.** The September attacks coincided with the first anniversary
of the Saffron Revolution. The DDoS attacks continued in 2009 and 2010.* Most
notable were the attacks launched on the Web site of Mizzima News on the 21st
anniversary of the 8888 Uprising (it was also reported that in the week leading up to
the anniversary, the Internet speed in the country had been slowed down consider-
ably);* and the DDoS attacks on Mizzima News, The Irrawaddy, and the Democratic
Voice of Burma in September 2010. These attacks coincided with the anniversary of
the Saffron Revolution.

The Irrawaddy reported that the attack on its Web site originated from a Chinese
IP address and that the volume of the DDoS assault on its Web site was four Gbps—
three Gbps larger than the 2008 assault.”” The attack on Mizzima News was six Gbps
and originated from China, Russia, the United States, and Turkey, while the attack on
the Democratic Voice of Burma occurred at 120 Mbps and originated from Georgia,
Israel, Kazakhstan, Russia, Ukraine, and Vietnam.®

On October 25, 2010, two weeks before the general election, MPT was subject to
large-scale DDoS attacks.”” By November 2, the sophisticated attacks had rendered
Burma'’s Internet inaccessible.”” The volume of the DDoS attack was ten to 15 Gbps,
meaning that the attack transferred several hundred times more data than the 45 Mbps
that the Internet in Burma can support.”’ This attack was significantly larger than the
instances of DDoS attacks in Estonia in 2007 (814 Mbps) and against Georgian Web
sites during the Russia-Georgia conflict of 2008.%* In addition to the impact on indi-
vidual Internet users, hospitals, hotels, media, and Internet cafés were also affected by
the attacks.” However, unlike 2007, when it was obvious that the government had
deliberately shut down the country’s Internet access, government involvement in the
case of the preelection DDoS attacks is unclear. International civil society groups



ONI Country Profile 261

accused the government of deliberately slowing down the Internet in the country in
order to silence foreign media, which were prohibited from entering Burma.’* However,
domestic Burmese media did not attribute the slowdown to government action and,
instead, reported the lower Internet speed as a result of attacks.”

ONI Testing Results

OpenNet Initiative testing was conducted on Yatanarpon Teleport and MPT at various
periods in 2009 and 2010 and found evidence of extensive filtering. Findings revealed
that the filtering practices of Yatanarpon Teleport and MPT remained largely consistent
with previous ONI findings.

MPT focused on filtering political-reform Web sites, independent Burmese media,
and human-rights content related to Burma. When users attempted to access these
Web sites, they were redirected to a block page notifying them that “the URL you
requested has been blocked.” Users were not given the option of contacting a modera-
tor to have the blocked Web site reevaluated. OpenNet Initiative testing found that
MPT remains slightly more selective in its filtering practices than Yatanarpon Teleport,
a finding that is consistent with previous results. Rather than blocking entire domains,
MPT blocked specific pages of Web sites—for instance, blocking http://niknayman
.blogspot.com, as opposed to http://blogspot.com.’®

Yatanarpon Teleport continues to target the Web sites of independent Burmese
media, content relating to political reform and human rights, free e-mail services,
and circumvention tools. When users attempted to access these sites, they were redi-
rected to a block page notifying them that “access has been denied . .. access to
requested URL has been denied.” At the bottom of the block page, users were given
the option of contacting a moderator to have the blocked Web site reevaluated. In
contrast to MPT, and consistent with previous ONI findings, Yatanarpon Teleport
blocked entire domains. The result is that Web sites with content unrelated to Burma
were often blocked.

Compared to MPT, Yatanarpon Teleport blocked significantly more Web sites in the
“social” thematic category—ONI testing found that pornography and Web sites with
content related to sex education and family planning were the two most filtered within
the social thematic category. Yatanarpon Teleport filtered slightly more Web sites with
political content than MPT, although both ISPs heavily filtered Web sites with political
content, with the end result being approximately equivalent.

Consistent with previous ONI findings, Web sites with content related to human
rights, women’s rights, commentary and criticism, political transformation, political
reform, free expression, media freedom, minority rights, and religious conversion
continue to be a priority for blocking. Nongovernmental organizations with concerns
about Burmese human-rights issues were blocked by Yatanarpon Teleport, including



262 Burma

Human Rights Watch, Amnesty International, and Burma Watch.”” International news
agencies were also filtered by Yatanarpon Teleport, including the Web sites of CNN,
the Times of India, and the Financial Times. Both MPT and Yatanarpon Teleport also
blocked regional news Web sites and forums, including Asian Tribune and Asia
Observer, and independent Burmese media organizations, including The Irrawaddy,
Mizzima News, and the Democratic Voice of Burma.

Yatanarpon Teleport continues to block a number of Internet tools such as multi-
media-sharing Web sites (http://youtube.com, http://flickr.com, etc.) and social-media
Web sites (http://twitter.com, http://mybloglog.com, etc.). Yatanarpon Teleport also
heavily filters free Web-based e-mail services, anonymizers and circumvention tools
(http://proxify.com, http://psiphon.civisec.org, http://tor.eff.org, etc.), and blogging
services Web sites (http://blogger.com, http://livejournal.com, http://wordpress.com,
etc.).

Conclusion

Despite the fact that less than 1 percent of Burma has access to the Internet, the
Burmese military junta has targeted online independent media and dissent with the
same commitment it has demonstrated to stifling traditional media and voices for
reform. The government has demonstrated that it is willing to take extreme steps to
maintain its control over the flow of information within and outside its borders,
including shutting down Internet access entirely. Cyber attacks on opposition groups
are frequent and occur at strategic moments. Although a lack of evidence makes state
attribution difficult, these attacks remain consistent with the regime’s interest in con-
trolling information, as well as an overall pattern of ongoing attacks against opposi-
tion groups.

The Internet in Burma remains tightly controlled through state control of ISPs, state
intervention through content filtering and various laws and regulations, and state-
sanctioned surveillance. Despite the ability of a small group of Internet users to con-
tinue to disseminate information online, the pervasive climate of fear has compelled
many to engage in self-censorship.

Notes

1. Seth Mydans, “Steep Rise in Fuel Costs Prompts Rare Public Protest in Myanmar,” New York
Times, August 22, 2007, http://www.nytimes.com/2007/08/23/world/asia/23myanmar.html?scp
=1&sq=myanmar%20fuel%20price%20hike%20protest&st=cse.

2. “In Broken Economy, Burmese Improvise or Flee,” Washington Post, August 16, 2008, http://
www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/08/15/AR2008081503655.html.



ONI Country Profile 263

3. Asian Development Bank, Asian Development Outlook 2009: Myanmar, http://www.adb.org/
Documents/Books/ADO/2009/MYA.pdf.

4. Human Rights Watch, “Crackdown: Repression of the 2007 Popular Protests in Burma,”
December 8, 2007, http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/burmal207web.pdf.

5. Justin McCurry, Alex Duval Smith, and Jonathan Watts, “How Junta Stemmed a Saffron Tide,”
The Guardian, September 30, 2007, http://www.guardian.co.uk/world/2007/sep/30/burma
.justinmccurry.

6. David Batty, lan MacKinnon, and Mark Tran, “Burma Video Shows Shooting of Japanese Jour-
nalist,” The Guardian, September 28, 2007, http://www.guardian.co.uk/world/2007/sep/28/burma
.marktranl.

7. Human Rights Watch, “Crackdown.”

8. UN Human Rights Council, Report of the Special Rapporteur on the Situation of Human Rights in
Myanmar, Paulo Sérgio Pinheiro, March 11, 2009, A/HRC/10/19, http://www.unhcr.org/refworld/
docid/49d337b02.html.

9. Ibid.

10. Sharon Otterman, “Myanmar Gives Comedian 45-Year Sentence for Cyclone Comments,” New
York Times, November 21, 2008, http://www.nytimes.com/2008/11/22/world/asia/22myanmar
-html?ref=world; New York Times, “Prison Terms for Activists in Myanmar,” November 11, 2008,
http://www.nytimes.com/2008/11/12/world/asia/12myanmar.html; and Saw Yan Naing, “Ran-
goon Trials Continue—At Least 19 Condemned Today,” The Irrawaddy, November 13, 2008, http://
irrawaddy.org/article.php?art_id=14628.

11. UN Economic and Social Council, Situation of Human Rights in Myanmar: Report of the Special
Rapporteur, Toma’s Ojea Quintana, A/HRC/10/19, March 11, 2009, http://www.reliefweb.int/rw/
rwb.nsf/db900SID/SNAA-7Q97P5?OpenDocument.

12. United Nations General Assembly, Situation of Human Rights in Burma, September 15,
2010, A/65/368, http://www.securitycouncilreport.org/atf/ct/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3
-CF6E4FF96FF9%7D/Myan%20A65%20368.pdf.

13. Suu Kyi was released on November 13, 2010, just days after the 2010 general election.

14. U Win Tin, “An ‘Election” Burma’s People Don’t Need,” Washington Post, September 9, 2009,
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/09/08/AR2009090802959.html;
and “No Foreign Media or Observers for Burma Poll,” BBC News, October 18, 2010, http://www
.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-11563764.

15. Human Rights Watch, “Human Rights Watch Interactive Dialogue with the Special Rappor-
teur on the Situation of Human Rights in Burma,” March 16, 2010, http://www.hrw.org/en/
news/2010/03/16/human-rights-watch-interactive-dialogue-special-rapporteur-situation
-human-rights-bu/.



264 Burma

16. Kyaw Thu, “Election to Be Three-Horse Race: NPA,” Myanmar Times, August 16, 2010, http://
www.mmtimes.com/2010/news/536/news009.html.

17. “Pro-military Party ‘Wins’ Burmese Election,” BBC News, November 9, 2010, http://www
.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-11715956.

18. Daniel Ten Kate and Supunnabul Suwannakij, “Burma’s Junta Claims Election,” The Age,
November 10, 2010, http://www.theage.com.au/world/burmas-junta-claims-election-20101109
-17mO04.html.

19. Mong Palatino, “Myanmar Election: Junta-Backed Party Wins, Violence Erupts,” Global
Voices Online, November 9, 2010, http://globalvoicesonline.org/2010/11/09/myanmar-election
-junta-backed-party-wins-violence-erupts/.

20. “Burma Refugees Flee to Thailand after Violent Clashes,” The Guardian, November 9, 2010,
http://www.guardian.co.uk/world/2010/nov/09/burma-refugees-flee-thailand-violence.

21. International Telecommunication Union (ITU), “Internet Indicators: Subscribers, Users
and Broadband Subscribers,” 2009 Figures, http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Reporting/
ShowReportFrame.aspx?ReportName=/WTI/InformationTechnologyPublic&ReportFormat
=HTML4.0&RP_intYear=2009&RP_intLanguagelD=1&RP_bitLiveData=False.

22. Ibid.

23. Soe Myint, “Bloggers in Burma Write at Great Risk,” Committee to Protect Journalists, May 1,
2009, http://cpj.org/blog/2009/05/bloggers-in-burma-write-at-great-risk.php.

24. OpenNet Initiative Blog, “Burmese Regulations for Cybercafés Stringent as Expected,” July
2, 2008, http://opennet.net/blog/2008/07 /burmese-regulations-cybercafes-stringent-expected.

25. Ibid.

26. Daniel Pepper, “Aftermath of a Revolt: Myanmar’s Lost Year,” New York Times, October 4,
2008, http://www.nytimes.com/2008/10/05/weekinreview/05pepper.html?scp=2&sq=myanmar
saffronrevolution&st=cse.

27. Ibid.

28. Digital Democracy, “Burma/Myanmar Report 2009,” http://www.scribd.com/doc/41186709/
Digital-Democracy-Burma-Myanmar-Report/; and “The Internet in Burma (1998-2009),” Mizzima
News, December 24, 2009, http://www.mizzima.com/research/3202-the-internet-in-burma-1998
-2009-.html.

29. “The Internet in Burma (1998-2009).”

30. OpenNet Initiative, “Pulling the Plug: A Technical Review of the Internet Shutdown in
Burma,” November 2007, http://opennet.net/research/bulletins/013.

31. OpenNet Initiative interview with PAC operator.

32. Reporters Without Borders, 2010 Annual Report—Burma, http://en.rsf.org/internet-enemie
-burma,36676.html.



ONI Country Profile 265

33. OpenNet Initiative Blog, “Doubts Surface over Announced Internet Maintenance in Bur-
ma,” March 24, 2009, http://opennet.net/blog/2009/03/doubts-surface-over-announced-internet
-maintenance-burma; Lawi Weng, “Internet Slowdown to Continue at Least One More Day,”
The Irrawaddy, April 2, 2009, http://irrawaddy.org/article.php?art_id=15429.

34. Wai Moe and Min Lwin, “Burma’s Internet Slows to a Stop,” The Irrawaddy, February 2, 2010,
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=17725.

35. “Burma Authorities Planning Internet Cut-off,” Mizzima News, April 28, 2008.
36. Ibid.

37. On May 2 and 3, 2008, Cyclone Nargis hit lower Burma and devastated Rangoon and much
of the Irrawaddy Delta, with more than 138,000 dead or missing and millions in need of food,
water, shelter, and medical care. See Seth Mydans, “Myanmar Rulers Still Impeding Access,” New
York Times, June 3, 2008, http://www.nytimes.com/2008/06/03/world/asia/03myanmar.html.
After blocking aid for two critical weeks, the junta finally accepted relief efforts coordinated
through the Tripartite Core Group. However, a year later, half a million people were still living
in temporary shelters, more than 200,000 lacked local supplies of drinking water, and villagers
were still coping with chronic food shortages and the slow resumption of farming and fishing.
See Associated Press, “Villagers Still Struggle Year after Storm,” The Irrawaddy, April 29, 2009,
http://irrawaddy.org/article.php?art_id=15552.

38. Nart Villeneuve, “Fortinet for Who?” Nart Villeneuve: Internet Censorship Explorer, October
13, 2005, http://www.nartv.org/2005/10/13/fortinet-for-who/; OpenNet Initiative Blog, “Doubts
Surface over Announced Internet Maintenance in Burma.”

39. OpenNet Initiative, “Pulling the Plug.”
40. Ibid.
41. Ibid.

42. The Association of Southeast Asian Nations e-ASEAN Initiative, “The Challenge of ICT Revo-
lution,” http://www.aseansec.org/7659.htm.

43. Min Lwin, “Junta Approves Investment in Cyber City,” The Irrawaddy, July 29, 2008, http://
www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614; and “Companies from 4 Countries to Invest in
Myanmar Cyber City Project,” Xinhua, September 12, 2007, http://news.xinhuanet.com/
english/2007-09/12/content_6708999.htm.

44. Ibid.

45. Burma Media Association and Reporters Without Borders, National Web Portal: Development
or Repression? November 2010, http://www.scribd.com/doc/41962598/National-Web-Portal
-Development-or-Repression-Report.

46. Ibid.
47. Ibid.

48. Ibid.



266 Burma

49. For more on “Man in the Middle Attacks,” see Burma Media Association and Reporters
Without Borders, National Web Portal.

50. Ibid.

51. Constitution of the Republic of the Union of Myanmar (2008). Unofficial English transla-
tion is available at http://www.scribd.com/doc/7694880/Myanmar-Constitution-2008-English
-version.

52. UN Economic and Social Council, Report of the Special Rapporteur on the Situation of Human
Rights in Myanmar, Tomds Ojea Quintana, A/HRC/10/19, March 11, 2009, http://www2.ohchr.org/
english/bodies/hrcouncil/docs/10session/A.HRC.10.19.pdf.

53. Freedom House, Burma (Myanmar) Country Report 2008, http://www.freedomhouse.org/
template.cfm?page=22&year=2008&country=7363.

54. Roy Greenslade, “How Burma Quashes Press Freedom,” Guardian Greenslade Blog, Sep-
tember 26, 2007, http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2007/sep/26/howburmaquashes
pressfreedo.

55. Saw Yan Naing, “Suppressed,” The Irrawaddy, 17(1): 2009, http://www.irrawaddy.org/article
.php?art_id=15004.

56. “Burma: Crackdown on Opposition and Media,” Article 19, May 22, 2008, http://www.unhcr
.org/refworld/type, COUNTRYNEWS,ART19,MMR,483bcf452,0.html.

57. “More Publications Granted in Myanmar,” People’s Daily Online, June 6, 2006, http://
english.peopledaily.com.cn/200606/06/eng20060606_271309.html.

58. Printers and Publishers Registration Act (1962). Unofficial English translation is available at
http://www.burmalibrary.org/docs6/Printers_and_Publishers_Registation_Act.pdf.

59. Television and Video Law (The State Law and Order Restoration Council Law No. 8/96),
Article 32, July 26, 1996. Unofficial English translation is available at http://www.blc-burma.org/
html/Myanmar%20Law/lr_e_ml96_08.html.

60. “MPT Terms of Service,” January 31, 2000, http://web.archive.org/web/20010220220441/
http://dfn.org/voices/burma/webregulations.htm.

61. Ibid.
62. Ibid.

63. Computer Science Development Law, Articles 27, 28, and 32, September 20, 1996. Unofficial
English translation is available at http://www.blc-burma.org/HTML/Myanmar%20Law/Ir_e
_ml96_10.html.

64. Electronic Transactions Law (2004), Article 33. Unofficial English translation is available at
http://www.burmalibrary.org/docs/Electronic-transactions.htm.

65. Ibid.



ONI Country Profile 267

66. Jonathan Head, “Harsh Sentences for Burma Rebels,” BBC News, November 11, 2008, http://
news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7721589.stm.

67. International Freedom of Expression Exchange, “Imprisoned Burmese Blogger Nay Phone
Latt to Receive Top PEN Honor,” April 14, 2010, http://www.ifex.org/awards/2010/04/14/award
_to_imprisoned_blogger/; “Burma Blogger Jailed for 20 Years,” BBC News, November 11, 2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7721271.stm. Other sources have reported that Nay
Phone Latt was sentenced for offenses under the Computer Science Development Law. See Min
Lwin, “Regime Tightens Reins on the Internet,” The Irrawaddy, November 13, 2008, http://
irrawaddy.org/article.php?art_id=14627.

68. International Freedom of Expression Exchange, “Comedian and Blogger ‘Zarganar’ Sentenced
to 45 Years in Prison; Sports Journalist Zaw Thet Htwe Gets 15 Years,” November 21, 2008, http://
www.ifex.org/en/content/view/full/98774; Than Htike Oo, “Total Prison Term for Zarganar
Climbs to 59 Years,” Mizzima News, November 28, 2008, http://www.mizzima.com/news/inside
-burma/1377-total-prison-term-for-zarganar-climbs-to-59-years-.html.

69. Tyler Chapman, “In Burma, Fear and Suspicion Prevail,” Radio Free Asia, April 19, 2009,
http://www.rfa.org/english/blog/burma_diary/rangoon-04172009150342.html.

70. Human Rights Watch, “Crackdown: Repression of the 2007 Popular Protests in Burma,”
December 8, 2007, http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/burmal207web.pdf.

71. Ibid., 106.

72. Ibid.

73. Ibid.

74. OpenNet Initiative, “Pulling the Plug.”

75. OpenNet Initiative Blog, “Burmese Regulations for Cybercafés Stringent as Expected.”

76. Kanbawza Win, “Fighting the Very Concept of Truth,” Asian Tribune, October 1, 2010, http://
www.asiantribune.com/news/2010/10/01/fighting-very-concept-truth.

77. Ibid.; U.S. State Department Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, 2008 Country
Reports on Human Rights Practices: Burma, February 25, 2009, http://www.state.gov/g/drl/rls/
hrrpt/2008/eap/119035.htm.

78. Saw Yan Naing, “Young Burmese Blogger Sentenced to More Than 20 Years in Jail,” The
Irrawaddy, November 10, 2008, http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=14604.

79. OpenNet Initiative, “Pulling the Plug.”
80. OpenNet Initiative Blog, “Doubts Surface over Announced Internet Maintenance in Burma.”
81. Reporters Without Borders, 2010 Annual Report—Burma.

82. See Nart Villeneuve and Masashi Crete-Nishihata, “Control and Resistance: Attacks on
Burmese Opposition Media,” chapter 8 in this volume, on cyber attacks against independent



268 Burma

media Web sites in Burma; and Hal Roberts, Ethan Zuckerman, and John Palfrey, “Interconnected
Contests: Distributed Denial of Service Attacks and Other Digital Control Measures in Asia,”
chapter 7 in this volume, on the global incidents of DDoS attacks against civil society
organizations.

83. Brian McCartan, “Myanmar on the Cyber-offensive,” Asia Times, October 1, 2008, http://
www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/JJO1Ae01.html.

84. Attacks were launched against the Web sites of the Democratic Voice of Burma and Mizzima
News in July; the community forums Mystery Zillion and Planet Myanmar in August; and the
Web sites of The Irrawaddy, the Democratic Voice of Burma, and the New Era Journal in Septem-
ber. See Zarni, “Websites of Three Burmese News Agencies in Exile under Attack,” Mizzima News,
September 17, 2008, http://www.mizzima.com/news/regional/1052-websites-of-three-burmese
-news-agencies-in-exile-under-attack.html.

85. In 2009 attacks were launched on the Web site of Ashin Mettacara (http://ashin-mettacara.
com), a Burmese monk in exile, first on January 20 and 21 and again through DDoS attacks on
March 11 and 15. These attacks occurred amid similar attacks on four other Web sites, including
the People’s Media Voice. See Muchacho Enfermo, “Burma: Sri Lanka-Based Myanmar Media
Website Attacked Again,” Ashin Mettacara, March 17, 2009, http://www.ashinmettacara.
org/2009/01/burma-myanmar-sri-lanka-based-burmese.html. In 2010, the Web site of a Burmese
army deserter (http://photayokeking.org)—set up in May 2008 to provide information about
the Burmese military—was hit with DDoS attacks. As a result, the Web site was removed from
the Los Angeles server that hosted it. See Alex Ellgee, “Another Opposition Website Shut Down
by Hackers,” The Irrawaddy, June 19, 2010, http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id
=18759&page=1.

86. “Fresh Attack on Mizzima Website,” Mizzima, August 8, 2009, http://www.mizzima.com/
news/inside-burma/2599-fresh-attack-on-mizzima-website.html.

87. “Irrawaddy: Cyber Attacks Seek to Suppress the Truth—Editorial,” The Irrawaddy, September
30, 2009, http://www.irrawaddy.org/opinion_story.php?art_id=19593.

88. Ibid.; “Majority of Cyber Attacks Came from Chinese IP Addresses,” The Irrawaddy, Septem-
ber 28, 2009, http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=19572.

89. “Burma Hit by Massive Net Attack Ahead of Election,” BBC News, November 4, 2010, http://
www.bbc.co.uk/news/technology-11693214.

90. Craig Labovitz, “Attack Severs Burma Internet,” Arbor Networks, November 3, 2010, http://
asert.arbornetworks.com/2010/11/attac-severs-myanmar-internet/.

91. Ibid.
92. Ibid.
93. “Burma Hit by Massive Net Attack Ahead of Election,” BBC News.

94. “Myanmar Internet Link Continues to Meet with Interruption,” Xinhua, November 3, 2010,
http://news.xinhuanet.com/english2010/sci/2010-11/03/c_13589614.htm.



ONI Country Profile 269

95. “Myanmar Junta Accused of Slowing Down Internet,” Globe and Mail, November 1, 2010,
http://www.theglobeandmail.com/news/technology/myanmar-junta-accused-of-slowing-down
-internet/article1780445.

96. Data on global list URLs for MPT were not available at the time of this report. Although we
were unable to determine whether global political pages were blocked by MPT, based on past
ONI data and current field reports, it is highly likely that MPT filters international Web sites in
manners consistent with previous testing results.

97. “Myanmar Junta Accused of Slowing Down Internet,” Globe and Mail.







<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Off
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends false
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize false
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts false
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile (None)
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages false
  /ColorImageDownsampleType /Average
  /ColorImageResolution 1200
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages false
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages false
  /GrayImageDownsampleType /Average
  /GrayImageResolution 1200
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages false
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages false
  /MonoImageDownsampleType /Average
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages false
  /MonoImageFilter /None
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /PTB <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


